Muhammed II Рhvor vi dog forstår os

Om hvordan man kan forstå sig selv så meget at der ikke bliver plads til at forstå nogen anden. Og om hvordan Danmark, som i en karikatur, igen lykkes med skabe sig en rolle som offer for Muhammed-balladen.

Uden skygge af bevis for påstanden om mordplaner på tegneren publicerer 17 aviser den af Muhammed i bombeturban. Det sker, siger de, for at demonstrere at vi har ytringsfrihed hér i landet.
Av min bare # 1!

Egentlig frihed til at ytre sig h√¶nger i hvert fald til en vis grad sammen med egentlig frie medier. Det eneste frie medie, jeg kender, er Internet. Bilder vi os ind at √łkonomiske hensyn til at det skal l√łbe rundt, tilpasning til “markedet”, politiske hensyn i valget af visse perspektiver p√• visse emner og regeringers skiftende “mediepolitik” og pres af mere eller mindre subtil karakt√©r – samt personforbindelser – ikke spiller den mindste rolle for aviser, radio og tv?
Kan vi virkeligt p√•st√• at den “fjerde” statsmagt ikke er og har en egen magt men helt frit tjener offentligheden, sandheden, mangfoldigheden og altid giver den bedst mulige folkeoplysning om selv de mest kontroversielle emner?
Av min bare # 2!

Den koordinerede publicering er netop ment som en magtdemonstration: Vi skal vise dem hvem vi er, at vi ikke er bange og at vi har ret til at g√łre hvad vi gjorde og at det er rigtigrigtig n√łdvendigt at g√łre det √©n – eller flere – gange til indtil de forst√•r os!
Av min bare #3!

Men i og med at vi har et fortilfælde kan ingen spille overrasket denne gang. De 17 avisers ledelse véd meget vel at konsekvenserne kan blive megen menneskelig lidelse Рuanset hvordan og hvorfor. De véd at ganske mange blir stiktosset Рhvad folk plejer at blive når man tramper på dem, især på det, de opfatter som helligt.
Hvis vi ikke kan vise eller dokumentere at vi har ytringsfrihed på anden måde så:
Av min bare #4!

Sådan skaber man konflikt og vold.
Sådan demonstrerer medierne hvor medierne står: på konfrontationens, enetalen side.

De kunne jo have valgt at bidrage p√• forskellige m√•der til dialog og forsoning. M√•ske havde de ikke kreativitet eller fredsbyggende kundskab til at g√łre noget pro-aktivt, noget for fredelig mellemfolkelig forst√•else. Men de beh√łvede jo ikke direkte at g√łre noget aktivt imod den.
Sådan står man fast på sit eget uden hensyn, uden klogskab, uden værdighed. Provokation for provokationens skyld.

At have ret til at g√łre noget er ikke det samme som at man absolut skal g√łre det eller at det er klogt at g√łre det.
Jeg finder det direkte infantilt og selvforherligende Рvel at mærke bevidst på andres bekostning.
Jeg har også ret til at tale nedsættende til og om min sidemand ved et middagsbord og kalde ham en idiot. Selvom jeg synes at han er det, så vælger jeg alligevel at lade være. Hvorfor?
Ja, m√•ske vil jeg ikke √łdel√¶gge stemningen for de andre omkring bordet. M√•ske indser jeg at han har en pointe og at jeg egentlig bare skal have udl√łb for min surhed over d√©t. M√•ske leder jeg efter en mere respektfuld m√•de at erkl√¶re mig uenighed. Og beholde min egen v√¶rdighed. M√•ske indser jeg at hvis jeg giver ham et par p√• skallen, mentalt eller fysisk, s√• har jeg f√•et en fjende for livet – og at andre vil f√łle sympati for ham.
Altså finder jeg mere konflikt-intelligente måder at sige ham hvad jeg mener.

Den internationale reaktion er s√• sm√•t ved at aftegne sig og kan sammenfattes i mere had, mere ballade, mere vold. Og n√•r det en dag ikke ses p√• sk√¶rmen l√¶ngre og Arla er tilbage p√• Mellem√łstens hylder (og d√©t er en vigtig sag for vores h√łje principper om frihed) s√• vil mindst √©n ting v√¶re tilbage, som ikke kan fotograferes – ydmygelsen og den indelukkede vrede hos millioner.

Et ungt mellem√łstligt menneske, der oplever den slags i sine formative √•r, vil m√•ske om 10 √•r fyre en terrorhandling af mod danskere. Og s√• vil vi med vores ultrakorte hukommelse sige: D√©r ser I, helt uprovokeret blir de sataner ved!

Sandheden – eller en af de mulige sandheder, skal jeg sige – er at vi i vest et stykke tid endnu vil v√¶re de st√¶rke i √łkonomisk, milit√¶r og politisk forstand. Men vi er ved at blive de svage intellektuelt og moralsk. For jo flere moraler man har, jo svagere st√•r man; det er √©t omr√•de hvor det er bedre at have √©n end mange. Og d√©t vidner √•rtiers konflikt i Mellem√łsten os om √©t eller andet sted dybt nede, som vi ikke vil vide af.

S√• ingen forst√•else h√©r. M√•ske kunne vi vise forst√•else men vi vil ikke. Det ville v√¶re at blotte svaghed! Deres vrede er os ubegribelig. Men tager man retten til ogs√• at blive vred fra mennesker er det ogs√• en umenneskeligg√łrelse.

Lidt som når europæiske og amerikanske politikere i disse dage stiller sig helt uforstående over for det faktum, at serberne er blevet vrede over at vi har taget Kosovo fra dem. Tænk, indser de virkeligt ikke selv at det er både ret og rimeligt, at de ikke har noget at komme efter? Og så kaster de minsandten sten på den amerikanske ambassade, det må være russerne der står bag.
Hvor er det godt at NATO jævnede dele af det gamle Jugoslavien med jorden og US smadrede det meste af den kinesiske ambassade i Beograd for så mange år siden, at det ikke kan spille nogen rolle i dag!

Den 26. februar valgte s√• TV-Avisen at pr√¶sentere et b√łrneprogram p√• Al Aqsa-TV i Gaza. To t√łjdyr taler med hinanden om at de skal finde ham tegneren og sl√• ham ihjel. Og h√©r begynder det officielle Danmark s√• at se sig som ofret i Muhammed-historien.

Fra h√łjre til venste udtaler vore politikere sin afsky (det ville jeg ogs√• have gjort, ingen tvivl om det). Studiev√¶rten har sv√¶rt ved at styre sin harme, og s√• kommer udenrigsminister Stig M√łller p√• og ford√łmmer det endnu igang. S√•dan! Nu er vi hele vejen rundt helt sikre p√• at vi danskere sammen f√łler os kr√¶nket af at nogen kan komme p√• noget s√• modbydeligt som at s√• had i barnesj√¶le.

T√¶nk at de ikke kan forst√• at vi bliver meget vrede over den slags bevidste provokationer…

√ėberg #1189

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.