D R næsten ikke til at bære: USA, England og Israel om Syrien og nedrustningen, de bekymrer sig så meget om

 

DR’s hjemmeside havde den 28. maj 2018 en historie om at USA, Storbritannien og Israel raser over at Syrien for en måned overtager formandskabet i et organ for nedrustning med tilknytning til FN, skrevet af Andreas Linqvist.

1) Overskriften giver indtryk af at man véd at Syrien stod bag det seneste kemiske våbengreb i Douma. Det er usandt i og med at der ikke foreligger nogen rapport om den sag – også selvom det blødes lidt op i artiklens tekst.

2) Vi er nok en hel del, der gerne vil høre fra DR’s intellektuelle højdespringere hvad det er de hér citerede – rasende – lande USA, England og Israel selv har gjort for nedrustning i almindelighed og atomnedrustning i særdeleshed.

Svar er: Ikke en prut i forhold til deres egen systematiske oprustning og brud på f.eks. Ikkespredningsaftalen (NPT) – som blev indgået i 1968. De har vist stort set alle nedrustningsaftaler en udsøgt foragt og fører krig rundt om i verden – til forskel fra Syrien, der kun fører krig på sit eget territorium som forsvar mod blandt andre disse  tre landes krænkelser af dets territorium i årevis.

Og til forskel fra de tre “rasende” og helligt forargede krigsforbryderstater har Syrien ingen atomvåben.

3) Journalisten citerer de tre landes representanter nok så detaljeret og der er et billede USA’s diplomat ved nedrustningsorganet. Syriens repræsentant citeres lige på falderebet – og siger præcist hvad det drejer sig om, nemlig om FN’s beslutning om at Mellemøsten skal være en zone fri for masseødelæggende våben (ikke bare atomvåben) siden 1995.

Der er også to klare faktafejl i artiklen.

Ikkespredningsaftalen NPT er altså fra 1968 men siges fejlagtigt i faktaruden at være en af denne konferences “bedrifter”. Men den begyndte sit arbejde i 1978, 10 år senere.

I artiklen siges det også at den stærkt pro-USA-Israeliske organisation “UN Watch” er en menneskerettighedsorganisation. Det er ikke korrekt. Den har – som man kan læse på dens hjemmeside – formelt til opgave at monitorere FNs virke udfra de normer, som er opstillet i FN-Erklæringen. I praksis er det en organisation, der konstant angriber så mange, den bare kan, hvis de har en kritisk holdning til Israel eller giver økonomisk støtte til Palestinas sag.

Er man uvidende herom på DR er forskningen og kildekritiken under lavmålet. Véd man det godt er det uhæderligt at fremstille det som det gøres her. Og hvad med at formidle synspunkter fra organisationer som DR selv ikke anser for at være pro-israelske? Ville det være så problematisk og, i så fald, i hvems øjne?

DR er såkaldt public service for danskerne, men der er snarere tale om at servicerer NATO-landes, USAs og Israels politiske propaganda.

Hver gang. Men vi forventes vel at tro at denne systematiske perspektivering sker helt tilfældigt?

4 Comments »

  1. Jeg har to gange klaget med held. ( med uddybende men kort domkumentation. Begge gange måtte de udgive en rettelse på hjemmesiden.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.