📌 DR næsten ikke til at bære # 34

28. april 2020

Har Kina presset EU til at bløde op på kritik? Nu vil parlamentet have svar

Både Europa-Kommissionen og kineserne selv afviser, at der har været pres fra kinesisk side

Det er overskriften på en DR.dk-artikel den 27. april, 2020.

Dette stykke meningsjournalistik, forfattet af DR’s medarbejder i Bruxelles, Per Bang Thomsen, tager ikke stilling til hvorvidt Kina og Rusland faktisk kører en desinformationskampagne omkring Coronavirussen. Det er nok at den ene sides “anerkendte” medier hævder det – uden ét bevis – og at Kina benægter det.

Det interesserer heller ikke DR om USA/EU-lande kunne tænkes at have en anti-Kina og/eller anti-Rusland desinformation kørende og om det kunne være en sådan, Kina har reageret på.

Det ville ellers være en klar opgave for et ægte public service-medie at grave og afsløre alle siders produktion af fordrejninger, halve sandheder, udeladelser og løgne – og dermed hjælpe brugerne til at forstå virkeligheden.

Istedet lugter det hele langt væk af Washington-politik og State Department public relations. Det stakkels, frie og ærlige Vesten er et offer, der ikke kunne drømme om at bruge propaganda, lyve og stjæle – sådan som USA’s udenrigsminister Pompeo selv stolt har fortalt verden at man altid har gjort hvorefter han leende fortæller at det er en del af “the glory” med det amerikanske eksperiment…(Nej, dén har du ikke set på DR.dk selvom den er sand).

Med public service har DR’s artikel intet at skaffe. Det er meningsjournalistik og burde være mærket “Annonce”. Når man tillige bruger Philip Khokhar som sandhedsvidne så véd man hvad man får – som jeg før har påpeget hér på bloggen (søg selv på navnet):

— Det handler også om at rette op på Kinas omdømme, som i den grad har fået nogle gevaldige skår, efter at det nu står klart, at de kinesiske myndigheder løj om situationen i Wuhan i lang tid både over for sin egen befolkning og omverdenen, lød det tidligere på måneden fra DR’s Asien-korrespondent, Philip Khokhar.

Blandt de anerkendte amerikanske medier, Bang Thomsen bygger sin artikel på, er Politico.com og det er da heller ikke det værste af slagsen. Men læs alligevel lige hér om “Politico” og dets intime forhold til pengemagt og promoveringen af amerikanske interesser.

Den konkrete Politico-artikel, Bang Thomsen mere eller mindre citerer fra, kan du læse her. Den er fra 25. april.

Men det DR.dk ikke fortæller dig er at samme Politico den 24. april afslørede at det Republikanske Parti har brugt en intern 57-siders media-strategi-rapport til at svine Kina til:

It stresses three main lines of assault: That China caused the virus “by covering it up,” that Democrats are “soft on China,” and that Republicans will “push for sanctions on China for its role in spreading this pandemic.”

Coronavirus was a Chinese hit-and-run followed by a cover-up that cost thousands of lives,” the April 17 memo states.

Ikke helt ligegyldig information i netop denne sammenhæng.

Denne artikel var altså tilgængelig for Bang Thomsen da han skrev sin artikel – eller kunne være indføjet i en opdatering. Det er pikant fordi det enten er en amatørs eller propagandists værk ikke at nævne netop dét faktum i en krig, der udkæmpes af mange parter.

Kun de andres deltagelse i krigen omtales, ikke USAs.

OK, nu er det klart nok at Kinas eventuelle påvirkning af en EU-rapport i tid må ligge før det hér. Vi kan altså ikke fastlå at Kina og Rusland ikke også påvirker og kører desinformationskampagner. Og det tror jeg at de også gør i et eller andet omfang fordi alle store stater altid har gjort det.

Men det iøjnefaldende er jo at DR undlader at fortælle sin læsere at USAs ledende parti producerer strategier for hvorledes medier skal manipuleres til at skabe negative billeder af Kina og Rusland og kun (uden ét eneste eksempel eller bevis) føre til torvs at de andre fører informationskrig, ikke at USA selv gør det.

Den, der ønsker at undersøge om USA bruger (des)informationsmagt og hvordan vil finde nok så mange pålidelige beviser herfor online på 10-15 minutter. Men på DR.dk anvender man ikke engang en artikel om netop det i et “anerkendt” amerikansk mainstreammedie som Politico.

Tilsyneladende udøver DR altså mere selvcensur end et amerikansk medie synes at det behøver at gøre.

DR ønsker ikke at gøre dig opmærksom på informationsbedrageri. Man ser det ikke som en del af sin public service-forpligtelse at inkludere kildekritik og dermed hjælpe brugerne med at forstå og navigere i en verden og i en tid hvor der 24/7 føres (des)informationskrig smækfuld af fake og omission – løgne og udeladelser.

Nej, det er DR’s klare linje at deltage i denne krig.

På Trumps partilinje.

6 comments

  1. You always scold the news medie. OK but it might be a better strategy to try to teach the journalist – or more profitable maybe the users of media – the 1st rule of ordinary critical attention which in short is: Never believe data that comes from interested sources unlees they are contrary to the interest the informant have. Meaning: whenever US talks nice, accepting or generous about Iran, China, Russia etc the information they give tend to be true. Seek information about what is hostile from other sources.

  2. The medias are a very visible part of the problem: they are publishing the biased news. My opinion as a former journalist is, that most journalists don’t do critical thinking: they have a well paid job, and stick to it with blinkers on: you don’t spit in your trough. Its a sort of corporatism: criticism is only due when it rains on your hat.Therefore no critical thought, ie. historical understanding. That’s why it is important to roast the news-media.

  3. Man kan vel kalde det for Trumpismen i dansk nyhedsformidling. Trumps fjender internationalt er også vores fjender.

  4. Er det ikke forkert at kalde DR for et Public Service organ. Og er det ikke i tråd med den poltiske linie man har lagt i forbindelse med medie forliget, at afvikle DR som statsmedie og har ansat Bodil Maria Rørbye Rønn til denne opgave for en fyrstelig gage, ved at omdanne den tidligere sobre journalistiske kanal, til en genudsendelses kanal. Og er privatiseringen af DR ikke allerede i gang. Som belæg for det, kan man jo blot som du påpeger, se at den journalistiske stand på DR følger de Amerikanske privatejede medier nærmest slavisk både på indhold og set up osv. Så klart vi aldrig får et journalistisk objektiv perspektiv i den nyheds strøm. Den bliver ikke tilrettelagt i den svine dyre medieby på Amager.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: